Jag har ju visat lite grann redan från Stockholm Design Week och Stockholm Furniture Fair när det gäller utställningar som fanns på plats utöver själva utställarna.
Ja, bla själva vinnarutställningen i samband med Scandinavian Design Awards 2023 som delades ut med pompa och ståt i Blå Hallen på måndagen, och om du missat finns denna HÄR och även den mest omtalade utställningen dem alla på Älvsjö Gård. I detta inlägget samlar jag bilder från Guest of Honour-utställningen i år av den svenska designstudion Front i entréhallen, och även utställningen ”Now or Never – 1 kg CO2e” av bla Emma Olbers.
Vi startar i entréhallen där i vanlig ordning Årets Guest of Honour fått äran att göra en alldeles egen utställning med önskat tema, och där även deras design genom åren fåt ta plats och visas upp.
Denna utställning har sedan alltid fått inleda mitt mässbesök vid Stockholm Furniture Fair år efter år, och en bra start och uppladdning inför alt det andra som visas upp ute i hallarna.
Jag har förstås mina stående favoriter som jag aldrig kommer att glömma och en av dessa var utställningen gjord av Ilse Crawford (hittar inte inlägget från 2015) samma år som hon var aktuell med sitt stora designsamarbete med IKEA, och denna tätt följd av utställningen av Paola Navone .
Dessa båda grymma och inspirerande kvinnor är för övrigt två av mina absoluta favoritformgivare så kanske inte så konstigt då….
Men nu åter till Årets Guest of Honour’s som också är personliga favoriter för mig, nämligen den kvinnliga designduon Front Design en personlig favorit ända sedan hästlampan för Moooi ’s tillkomst för länge sedan nu… design utanför allt det konventionella och räds inte för att höra annorlunda tolkningar oavsett vad det gäller.
Duon bestående av formgivarna Anna Lindgren och Sofia Lagerkvist har jag som sagt följt och gillat sedan de slog igenom för snart 20 år sedan.
Ja, deras utforskande och experimenterande design har alltid väckt stor uppmärksamhet och kanske mest känt av alla deras alster är nog den stora Hästlampan för Moooi form av en häst i fullstorlek med skärm på huvudet, men även för deras otaliga samarbeten med varumärke som Vitra, Moroso, Moooi och Kvadrat mfl.
Själva installationen som var som att kliva in i e mystisk trollskog skapad med hjälp av textilier och möbler, ljussättning och även ljudeffekter var helt magisk att kliva in i när man kom utifrån mässbruset. Till utställningen i fråga hade man använt sig av produkter från bla deras samarbetspartners genom åren, @morosofficial @kvadrattextiles @febrik_fabrics och @moooicarpets
I utställningen kunde man förutom deras senaste designprojekt i samarbete med Moroso ta del av deras designresa från starten 2004 i Greenhouse där oetablerade formgivare får en chans att visa upp sig och fram till idag ca 20 år senare..
Ja, idag finns de representerade förutom hos varumärkena jag nämnde ovan även hos prestigefyllda internationella gallerier som Friedman Benda Gallery och Galerie Kreo. De finns representerade i de permanenta samlingarna på museer som MoMA, V&A, M+, Vitra Design Museum och Centre Pompidou. En utställning utöver det vanliga som väckte alla sinnen och även en spegling av vår tids viktigaste fråga, naturen och dess tillgångar samt hur inredningsbranschen förhåller sig och tar ansvar för densamma. Min tolkning och slutledning är att allt vi omger oss med i våra liv ska kunna användas av generationer och återinföras tillbaka till naturen igen utan åverkan.
Så vidare till utställningen ”Now or Never – 1 kg CO2e” som visade hur olika material påverkar vår omgivning, och vilken skillnad våra val spelar för miljön. Utställningen skapades av Emma Olbers, formgivare och hållbarhetsstrateg, tillsammans med Elin Anklarblad och Tove Blomgren från design- och innovationsbyrån EY Doberman och medverkade gjorde även Form Us With Love, Polestar och Nrep. Jag spanade faktiskt in en liknande utställning under Maison & Objet i Paris alldeles nyligen och ja det är mycket tydligt att miljöaspekten när det gäller möbelbranschen engagerar och tas på stort allvar just nu.
Miljöengagemanget hos Emma Olbers har ju varit stort sedan länge och stått i fokus i allt hon gjort och ett prov på detta synts redan i utställningen på Stockholm Furniture Fair redan i utställningen 2016 och ja det var tydligt all over the place på mässan att i stort sett alla utställare på plats ville visa upp att man var engagerad och och drar sitt strå til stacken när det gäller mijöansvar.
Jättebra tycker jag även om det nog är ett mer smalt engagemang och på snudden till green washing hos en bred skara som mer vill känna att man är på ”rätta sidan” och visst brys sig som man bör. Ja, det krävs ju trots allt lite mer än en monter med nordiska influenser, fururekvisita osv…Men nog med moralpinnar från min del, jag ch många andra uppskattade nyssnämnda utställning som var väldigt pedagogiskt upplagd och lätt att ta till sig
Jag återkommer i ett annat inlägg med utställningen Greenhouse 2023, en utställning där ung innovativ design får en chans att visa upp sig för branschen och även en utställning som samlade ny svensk design som fick lite extra spotlights riktade mot sig i utställningen The Gallery utformad av Sophia Bratt.
0 kommentarer