Idag tänkte jag visa senaste nytt från Fritz Hansen och startar med nyheten att det i år firas 60-årsjubileum för Arne Jacobsens berömda stol Grand Prix™, en design som fick sitt namn efter att 1957 ha fått ta emot den prestigefulla Grand Prix-utmärkelsen på Triennalen i Milano.
Arne Jacobsen designade Grand Prix-bordet i samma veva som stolen, men pga. tillverkningsproblem fick bordet bara chansen att möta sin publik under en kort tid.
För att hylla Grand Prix-stolen lanserar Fritz Hansen™ nu Grand Prix-bordet på nytt i dess originaldesign som förbättrats.
Fritz Hansen’s designteam gav signyligen i kast med att förändra bordets konstruktion utan att förändra dess ursprungliga design, och detta resulterande i 2017-års version som har något bredare, gedigna träben och en stålskens.
Dagbädden PK80 är en av de mest ikoniska möbeldesignerna från den danska moderna möbeldesignperioden i mitten av 1900-talet, och fick dess design av Poul Kjærholm.
PK80 firar i år sitt 60-årsjubileum med en jubileumsversion klädd i Royal Nubucki i en fylligt brun jordfärg.
Också ser vi en rad nyheter i Fritz Hansen’s accessoar-sortiment, här ovan ser vi en ny sittdyna i Cowboy Brown till Arne Jacobsens stol Series 7™ .
Ett naturligt och bekvämt brunt Cowboy-skinn med ett matt, naturligt uttryck med skönhetsfläckar somexempelvis insektsbett och ärr, som gör varje sittdyna unik.
Cowboy-skinnet är mjukt som silke och blir bara mjukare och vackrare med tiden när det får sin patina.
Och där kände jag direkt att jag plockat fram mina mina Sjuan-stolar klädda i koskinn i precis rätt tid, minsann!
Sittpuffen Sakura designad av Cecilie Manz vars intresse för den japansk kulturen/livsstilen fortsätter att avspegla sig i hennes alster.
Den nedre halvan av den lilla puffen är klädd i linne, och den övre halvan är klädd i textil från Kvadrat i den ljuvliga färgen Sakura som betyder körsbärsblomma på japanska. Den eleganta, lättviktiga puffen är lätt att flytta runt, och den subtila, enastående vackra Sakura-nyansen gör puffen till ett litet objet d’art i sin egen rätt.
Svenska designern Mia Lagerman har designat den väggmonterade klockan Tidlös som i all sin enkelhet är gjord av matt bomullspapper.
Tiden är präglad på pappret som bär två vattenmärken som man kan se om man håller upp klockan mot ljuset, och pappret är handgjorda på ett svenskt pappersbruk enligt en 300 år gammal traditionell tillverkningsmetod.
Korgen Origami av Cecilie Manz har inspirerats av den traditionella japanska konsten att vika papper, och syftet med denna är att skapa föremål utifrån geometriska vikta former och mönster.
Origami-korgen är gjord av linne och handtagen består av överblivna skinnbitar från tillverkningen av andra Republic of Fritz Hansen™-designer, så med andra ord är korgen tillverkad av högkvalitativa material som bara blir vackrare med tiden.
AJ-kudde i Trapez-Midnight Blue!
Den grafiska nya Trapez-kudden efterträder den ursprungliga AJ-kudden i Vertigom och i likhet med Vertigo designades Trapez-mönstret från början av Arne Jacobsen och demonstrerar den danske arkitektens och designerns minimalistiska uttryck.
Den danska designduons Wednesday Architectures brickor STACK finns nu i tre olika storlekar. Brickorna i formpressad askfanér är uppbyggda i tre lager enligt samma principer som Arne Jacobsens stolar Series7™ och Ant™.
Och sist ut i raden av nyheter ser vi ljusstaken JH designad av Jaime Hayon i terrakotta.
Ljusstakarna finns sedan tidigare i gedigen mässing, men kommer alltså nu även i en varm och iögonfallande terrakottafärg.
I sann Hayon-designanda är uttrycket matt och minimalistiskt, men ocksåfärgstarkt och varmt.
*Pressbilder och utdrag ur pressmeddelande från Fritz Hansen
0 kommentarer