Stockholm Furniture Fair 2018 – Trendutställningen

Låt mig starta mitt inlägg om årets trendutställning EN-AW 6082 vid Stockholm Furniture Fair 2018 med att säga att jag blev helt paff.
Och besviken.
Jag gick till och med förbi utställningen först utan att uppfatta att DET var trendutställningen (jag var inte ensam om detta) men se det var det!

Vid första anblicken tänkte jag inte ta några bilder ens eller blogga om det hela, men eftersom jag bloggat om trendutställningen under flera år, så tycker jag ändå att det hör till på något sätt.
Kanske var det för svårt för mig, jag tyckte nämligen inte att det gav mig ett dugg, det var för platt och oinspirerande helt enkelt.
Missförstå  mig rätt, jag tycker att det är ett superbra ämne som de tar upp när de vill visa skillnaden mellan naturliga material och material som framställs på konstgjort sätt ”fejkmaterial”, hållbarhet, hantverk osv men jag saknar det inspirationen kring det hela.

Utställningen  som gjorts av Christian och Ruxandra Hälleröd dvs Halleroed , skulle belysa intresset för de grundläggande, äkta materialen som trä, metall, glas, skinn och intresset för hantverket med dessa material och att vi parallellt med detta ser en annan tydlig trend, främst från industrin och olika branscher, där ”äkta” material börjar bli bristvara eller etiskt oförsvarbart att utvinna och därmed börjar ersättas av konstgjorda imitationer, det som ofta kallas för fejk-material.
Utställningen som döpts till EN-AW 6082 var gjord som en installation om material bestående av monumentala objekt som utforskar dessa teman och själva namnet EN-AW 6082 anspelar också på materialreferenserna i utställningen, enligt Christian Halleröd.

Installationen gjorde de i samarbete med Materialbiblioteket som i en förklarande del av utställningen som du ser här ovan,  visar de material som Halleroed har arbetat med.
Materialbiblioteket grundades 2005 och är landets främsta kunskaps- och inspirationsplats där material möter arkitekter, designer och produktutvecklare. Sedan 2012 finns Materialbibliotekets permanenta showroom på Stockholmsmässan.

Halleroed som består av Christian och Ruxandra Halleröd som sagt, bildades 1998 och arbetar med inredningar och arkitektur och  är baserade i Stockholm men arbetar även internationellt, bland annat i Los Angeles, London, New York, Tokyo och Berlin.

Hallerroed har gjort projekt åt bland andra Arket, Acne Studios, Byredo, Frame, Engelbert, Arigato, Totême och Nordiska Museet.
Men som sagt det blev alldeles för konstigt för min smak, jag gillade Lotta Agaton’s trendutställning som hon gjorde 2017 typ 100% mer.

De kunde ju tex inkluderat de nya furumöblerna som de designat för Nordiska Museet och som görs i samarbete med Tre Sekel där jag knäppte en bild på möblerna.
Dessa kunde ju lika gärna fått ta plats i stället för en av de där trästockarna, men så fattade jag ju inte själva grejen som sagt.

2 reaktioner på “Stockholm Furniture Fair 2018 – Trendutställningen”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *