I skrivande stund sitter jag i bilen på väg hem från Stockholm, vi skulle egentligen kört hem redan igår men jag är helt slut och har fått ögoninflammation igen och min man blev matförgiftad i veckan så behövde ta igen oss en dag på hotellet innan avfärd.
Min mobil är till bredden fylld med bilder som jag tog under veckan i stundens hetta, och tänkte detta blir bra till….och nu har jag ingen aning haha.
Jag har ju visat massor på min Instagram och sparat mappar i min profil för den som vill se, så jag funderar på hur mycket som kan vara intressant att lägga upp även här i bloggen?
Vad tycker du, är mässbilder och analyser kul, eller vill du hellre se annat? de stora mässornas vara eller icke vara diskuterades ju friskt i branschen redan före pandemin, och nu när vi kommit ut på andra sidan så har vi nog vant oss vid och insett att det går att synas och träffas även på annat sätt.
Att ställa ut på en mässa är väldigt kostsamt och tar mycket energi, så helt klart måste det kännas motiverat.
Det vi ser komma starkt sedan några år tillbaka när det gäller alla mässor generellt sett i Europa är att allt fler väljer att bjuda in till utställningar i egen regi där man kan visa sina produkter i en för dem passande miljö, vilket inte alltid är så enkelt att skapa på en mässyta där mycket runt om kring distraherar.
Dessutom har vi de samlingsutställningar osv med mera konstnärligt och experimentellt utformande som lockar besökarna allt mer, ja Milan Design Week var först med detta men nu tar allt fler efter detta koncept.
En sådan utställning denna veckan som besöktes av väldigt många, ja man kan säga att alla var där, var den på Älvsjö Gård under Stockholm Furniture Fair’s paraply ska tilläggas, som ligger bara ett stenkast ifrån själva Älvsjömässan.
Utställningen i fråga och även den stora galafesten i Blå Hallen som inledde veckan, där skandinavisk design premierades, är tiden given mässans ansträngningar för att göra hela mässan mer attraktiv igen för dem ska investera, det är solklart, och jag gillar ansträngningen, det går inte att köra på invanda hjulspår.
Efter första dagen på mässan då även utställningen på på Älvsjö Gård premiär-öppnades med en pressvisning, var jag på plats för att spana in hela härligheten.
Jag träffade där på plats världens bästa Hanna Nova Beatrice som tidigare var chefredaktör på Residence Magazine och numera driver The New Era Magazine samt är inte minst project manager för både SFF och SDW sedan några år tillbaka.
Utställningen i fråga var på intiativ av Hanna Nova, och det går inte nog att påpeka vilken betydelse hennes oerhörda kunskap och internationella status i designbranchen har för allt som rör design och inredning i Sverige. Det Hanna gör och den insikt i branschen som hon besitter är något helt unikt. Hanna hade dessutom kurerat en av delutställnigarna på plats, The New Narrative, och det var nog just där som jag tog flest bilder.
New crazy take on underbar Mimosa, inte sant?
På plats i ”Hanna’s utställning” fanns det nylanserade svensk-italienska varumärket Stamuli som jag spanade in redan på Maison & Objet 2023 där de var på plats och ställde ut. De representerar en stil som syntes tydligt i Paris men som var lite mera frånvarande i Stockholm, ja nu ska det vara roligt och uppiggande och poppiga upptempo kulörer som inte passar ett dugg ihop. Fantasifyllt och barnsligt, oversizeformat och runda mjuka former i kombination med knubbiga och udda bordsben, detaljer osv.
I de totalt olika 13 rummen med anor från 1500-talet inrymdes som sagt mindre gallerier, formgivare och konstnärer som tänjer på gränserna mellan konst och design. Bland utställarna syntes Tableu från Danmark, Pyton Gallery och Kiosken från Norge samt Stockholm Modern och Coulisse Gallery från Sverige.
Den av Hanna Nova Beatrice kurerade utställningen New Narratives som jag visat bilder från ovan visar nya och unika verk från ett flertal svenska designer och konstnärer som tex Stamuli, Veermakers mfl.
*samtliga bider i detta inlägget är tagna av Inredningshjälpen/ Anette Gustafsson Greiff.
0 kommentarer